"Varsågod, här är ett jobb till dig. Nästa!"

Ok, ytterligare en gnäll-story i Aftonbladet.

"Jag får ingen hjälp från Arbetsförmedlingen så jag går inte dit längre", säger snubben.

Bra, säger jag. Då har du förstått det jag har vetat i många, många år. Och du är bara 19... fan, vad stolt jag blir. Arbetsförmedlingen är inte till för dig som har lite driv och faktiskt söker jobb.

Vad tror folk att Arbetsförmedlingen ska göra? Plocka fram ett jobb ur datorn och säga; "Här, ring det här företaget och säg att vi skickat dig. Du börjar på måndag" NÄSTA!

Ledsen, men det funkar inte så. Kanske i socialdemokraternas idealistsamhälle... nej, inte ens där.

De stackars satarna som  jobbar på arbetsförmedlingen kan inte göra nåt för dig som har lite innanför pannbenet och lite driv och vilja. Jag fick ingen som helst hjälp av dem när jag var arbetslös utan de var bara ett hinder för mig.

Jag ville ju ha ett jobb, så jag ville ju sitta och leta jobb, skriva på min CV och personliga brev, följa upp ansökningar och så vidare... men istället skulle jag gå på menlösa kurser där jag skulle ta datakörkort eller lära mig skriva en ansökan.

Herre gud. Vissa kanske behöver sånt. Men det måste ju vara på individens premisser. Vissa kan mer än andra.

Mitt tips; anmäl dig som arbetslös hos Arbetsförmedlingen, förklara sakligt och fint att du klarar dig bra på egen hand, visa dem ditt CV, och lägg fram din strategi för ditt jobbsökande och gå sen hem och sök jobb utav bara helvete.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0