Utan driv, utan vilja och därmed utan jobb

Jag blev upprörd på riktigt när jag läste artikeln i Aftonbladet.

Två unga tjejer som går hemma och driver i Eskilstuna; utan vilja att skaffa ett jobb. De säger båda att de vill ha jobb, men de gör fan inget åt det. De ser sig själva som offer för det "hårda Sverige".

Självklart vill ingen anställa någon som gått och drivit i åratal, utan erfarenhet och utan driv att genomföra något.
När jag gick arbetslös såg jag det som mitt nya jobb att leta jobb. Jag sökte mer än 300 jobb på ett halvår... och det gav utdelning.

Ja, det är svårt att få jobb, men det finns saker man kan göra för att visa på driv och ambition. Man kan utbilda sig på universitet eller gå en KY-utbildning, man kan välja att leta jobb i hela Sverige och vara beredd att flytta. Sök allt! Även sånt som man inte vill jobba med... får man ett jobb är det ialla fall en början.

Man kan jobba ideellt, för det visar på driv och vilja att utföra ett arbete och det ger erfarenhet.

Jag tycker inte ett dugg synd om tjejerna i artikeln. De gör ju inget för att komma ur sin situation. Så prata för fan inte om utanförskap. Alla har exakt samma möjlighet att få jobb... det handlar bara om att vilja.


Kommentarer
Postat av: Yvette

Håller helt med! Finns det inget jobb ledigt i närmsta JC-butik så "finns det inga jobb". Vill dom ha jobb och därmed pengar så lovar jag att ett jobb på Donken är bättre än inget. Dessutom är ett jobb där en ganska bra merit på ett CV i Sverige.



Det finns jobb utanför Sverige också. Gud förbjude att dom skulle slå flera flugor i en smäll genom att

1. Jobba och få arbetslivserfarenhet

2. Resa på kuppen

3. Få en massa vänner från hela världen

... och växa upp lite, kanske? Jag tycker det låter som värsta sweet dealen, även om det kan vara jävligt tufft ibland att vara i ett annat land utan att känna sig sådär trygg som man kan göra i Sverige med det sociala skyddsnätet som plockar upp en.

2009-11-18 @ 11:15:50
URL: http://heltathelvete.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0