Stockholms fördelaktiga sida?

Jag åkte in till stan idag för att... ja, göra ingenting egentligen. Kolla lite i affärer, äta lunch och fika, i brist på bättre saker att göra. Stockholm är fullt av turister under sommaren, alla stockholmare lämnar eländet för att festa på kusterna söderut.

Jag åkte till slussen och gick upp på Götgatan. Fullt med turister överallt. Solen stod högt och det var varmt. En sak som slog mig var att det luktade utspilld öl och piss längs hela Götgatan, från Götgatsbacken till Medborgarplatsen... där lukten ersattes av avgaser.

Jag gick och funderade lite på det och undrade vad alla turister egentligen tycker om Stockholm, när jag knappt står ut med eländet... som tur är undviker nog de flesta turister tunnelbanan. En tunnelbana kan man lukta sig till. Det luktar varm fuktig luft blandad med svett och piss. På vinterhalvåret tillkommer dessutom lukten av blöt hund som lägger sig som en matta genom hela kollektivtrafiken.

Inte speciellt turistvänligt. Men det kanske är likadant över hela världen, vad vet jag. Vi slår oss för bröstet och pratar om Stockholm som en vacker stad. Mm, men glansen falnar lite... verkligheten är lite, lite sämre.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0