"Det är så här regelverket ser ut"

Kommentaren kommer från Försäkringskassan själv. Som om regelverket vore skrivet i sten. Man har skapat ett regelverk och en tillämpning som är fullständigt oflexibel och hänsynslös.

Det kan aldrig någonsin vara rimligt att någon ska tvingas säga upp sig från sitt jobb för att man blir utförsäkrad mitt under en pågående sjukdom eller rehabilitering!

Och kom ihåg att det inte är regeringens fel. Det är helt hållet Försäkringskassans fel! De är ju dom som ska tillämpa regelverket. Och det gör dom... helt utan empati för andra människor.

Gnäller jag bara?

Ok... då har jag några förslag på lösningar:

Slå ihop Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen till en enda myndighet och förena reglerna för sjukskrivning och arbetslöshet så de funkar ihop, för det gör de inte i dag.

Försäkringskassan ska inte ha sina egna läkare som fattar egna beslut grundade på "en allmän uppfattning" eller på "lång erfarenhet", utan att träffa individen. Man måste kunna fatta sina beslut på individens läkares diagnos.

Man ska aldrig kunna bli utförsäkrad under pågående rehabilitering eller om man har en dödlig eller allvarligt rörelseförhindrande sjukdom.

Fler förslag kan jag nog få fram...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0